Onze kernwaarden.

Samen met kinderen en ouders formuleerden we onze kernwaarden, gebaseerd op het gedachtegoed van het Freinet-onderwijs. Hierbij zijn de beleving en vragen van het kind startpunt voor onderzoekend leren. Op die manier groeien kinderen als individu én leren ze van elkaars ervaringen.

Om een goed beeld te krijgen wat dit betekent in de klas, lichten we onze schoolwaarden hieronder toe met een aantal voorbeelden.
Vragen? Mail ons of neem telefonisch contact op, we staan je graag te woord.

Onderzoekend en bewust.

Soms moet eerst iets juist niet lukken om tot een beter idee of oplossing te kunnen komen. De beste uitvindingen ontstaan door onderzoeken, vallen, opstaan en ontdekken. Bij de Bothoven zorgen we dat kinderen binnen een veilige setting kunnen experimenteren met materialen en praktijksituaties, door onderwerpen en vragen die ze zelf inbrengen. Leren van zichzelf en van elkaar door te doen.

Ontdekkend leren.

Dit ontdekkend leren gaat door ons hele onderwijs. Bij rekenen worden voorbeelden en situaties uit het dagelijks leven in de groep besproken en ingezet in rekenvraagstukken. Na afloop bespreken de kinderen de gevonden oplossingen in de klas.
Ook wereldoriëntatie heeft op onze school een onderzoekende manier van werken, ervaren en leren, waardoor kinderen ontdekken hoe de wereld om hen heen in elkaar zit. De resultaten van dit onderzoek presenteren ze op verschillende manieren: in een verslag, werkstuk, mini-tentoonstelling, een spreekbeurt of op een andere creatieve manier.

Kleine verantwoordelijkheid, groeiend zelfvertrouwen.

Ook hebben kinderen af en toe klassendienst waarbij ze kleine taakjes uitvoeren in de klas, op school of op het natuurplein. Vaak zien we dat een kleine verantwoordelijkheid zorgt voor een groter zelfvertrouwen (‘ik kan dit!’). Bovenal worden kinderen zich bewust van hun omgeving en de invloed die zij hier zelf op hebben. Samen je klas opruimen bijvoorbeeld laat zien dat je met meer handen sneller klaar bent, maar ook dat een opgeruimde klas een positieve invloed kan hebben op je focus en concentratie. Zo hebben (of krijgen) kinderen met concrete tools meer grip op hun eigen gedrag en motivatie.

Betrokken en communicatief.

Wanneer je met plezier naar school gaat, neem je veel meer op. Een goede relatie tussen jouw kind en de leerkracht, maar ook de communicatie met jou als ouders/verzorgers is daarbij erg belangrijk. De Bothoven zorgt voor een klas die veilig is; om te kunnen zijn wie je bent, of bijvoorbeeld om iets te delen met elkaar of de leerkracht.

De klassenvergadering (kringgesprek) is een van onze tools om ervaringen uit te wisselen. Hierin brengen kinderen vragen en verhalen in en praten ze samen over de ingebrachte onderwerpen. Een vergadering kan een startsein zijn voor een nieuw periodiek thema waarmee kinderen aan de slag gaan. Ook leren de kinderen op deze manier de mening van een ander te respecteren, samen oplossingen te bedenken en een grotere mate van betrokkenheid bij elkaar.
Een andere tool waarbij kinderen spelenderwijs hun communicatieve vaardigheden onderzoeken is hun vertelschrift. Van jongs af aan leggen ze in dit schrift hun herinneringen en fantasievolle verhalen vast met tekeningen en/of zelfgeschreven teksten. Wie dat wil, mag deze inbrengen in de klassenvergadering.

Hét moment om iets te delen met de hele school is onze tweewekelijkse afsluiting (‘weeksluiting’). Kinderen kunnen hun creativiteit kwijt in een optreden met een groep of de hele klas. Zo brengen ze hun eigen talenten in, of dit nu een getekend verhaal is, een dansje, een kort toneelstuk of een miniconcert. Op die manier stimuleren we als school ook zelfexpressie en het vertrouwen op eigen kunnen.